fredag den 28. januar 2011

Nyt værktøj

Det er ikke værktøjet, der afgør om man kan lave en god pibe, men i mange tilfælde kan værktøj medvirke til det!
Og noget værktøj har den egenskab, at det gør nogle processer hurtigere.
Jeg har netop fundet noget værktøj, der i den grad er tidsbesparende for mig i forhold til den måde, jeg har arbejdet med pibefremstilling indtil nu - og det er nogle slibeskiver af mærket Abralon.


Det specielle ved dem er blandt andet, at slibemassen består af silikone karbid som er bundet til et meget fintmasket net. Silikone karbid har den egenskab, at det sliber meget mere ensartet end andre slibemasser.
Skiverne har den fordel, at der under selve slibematerialet er en bund af skumgummi, som gør slibningen mere fleksibel, idet det er nemmere at styre, hvor hårdt de skal tage fat og dermed nemmere undgå 'trykmærker'.
Jeg køber skiverne i en størrelse, der er lidt større end min velcro bagplade, således kan jeg slibe ind i alle kroge og hjørner ved at bruge det yderste af skiverne, som jo på grund af konstruktionen er fleksible.
I øvrigt kan de bruges både til tør og våd slibning, og de kan rengøres blot med vand og lidt sæbe.
De har således betydeligt længere levetid end traditionelle slibeskiver.
Eneste minus ved abralon er prisen.....men hvor ville jeg dog ønske, jeg havde kendt til dem tidligere!

1 kommentar:

  1. Hej Børge - hvor køber du dine abralonskiver henne.
    venlig hilsen
    Peter Reinhardt

    SvarSlet