mandag den 8. april 2013

Nye bruyère klodser

Er lige nu i Italien for at købe pibeklodser. Har bestemt mig for at købe to steder, og første stop var hos Manno i Casale di Pari i Toscana.
Efter at have kørt rundt i området et pænt stykke tid, fandt jeg endelig Manno, som ses her på billedet (desværre lidt uskarpt):


Han har en ret stor produktion af klodser og eksporterer til mange lande.
På fabrikken havde han 5 mand ansat, og en del mænd var beskæftiget i skovene med at grave rødderne ud.
Han taler desværre kun italiensk, men med tegn og fagter kunne vi egentlig godt finde ud af det.

De næste par billeder viser nogle af arbejderne ved de store save, hvor klodserne skæres til:



Og så var det ellers en savlende pibemager, der kunne se tusindvis af klodser overalt...nogle lå til tørre og nogle stod i sække, klar til at blive solgt:




Manno var rigtig flink og lod mig vælge mine klodser ud af nogle kasser med plateaux-klodser, der var tørre og klar til brug.
Jeg købte 50 klodser....men fik lige smidt 5 klodser oven i uden beregning. Så når jeg får lavet nogle piber af dem og vurderet kvaliteten, ved jeg, om jeg køber af Manno igen...det tror jeg!

I morgen går turen vestpå til Sassetta, hvor jeg skal besøge Segherie de Maremmane og formentlig købe en kassefuld mere.
Jeg fortsætter bloggen i morgen og lægger flere billeder ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar